شکستن دندان جلو در کودکان

شکسته شدن دندان جلو کودک

در طول سال مادران زیادی به همراه فرزندشان به دندانپزشکی کودکان جهاد دانشگاهی در تهران مراجعه می‌کنند در حالی دندان جلوی کودکشان شکسته است. مثلا هفته گذشته مادری با تماس گرفته بود و توضیح داد که پسر سه ساله‌اش افتاده است و دندان جلویش شکسته. مراجعه سریع به دندانپزشکی برای او ممکن نبود، بنابراین او از ما می‌پرسید که “باید الان چه کار کنم؟”

صدمات اینچنینی در دوران کودکی بسیار شایع است و شکستن دندان جلو در کودکان برای بسیاری از نونهالان پیش از دبستان یا دبستانی اتفاق می‌افتد. در اینجا چند دستورالعمل ارائه شده است که توضیح می‌دهد وقتی این اتفاق برای شما افتاد چه کار کنید!

شکستن دندان جلو کودکان

شکستن دندان جلو کودک چند حالت دارد که آنها را باهم بررسی می‌کنیم:

شکستگی جزئی

اگر شکستگی جزئی است و کودک هنگام غذا خوردن شکایتی نمی‌کند یا دندانش به دمای سرد و گرم حساس نیست، نیازی به درمان نیست. اگر دندانش اندکی تیز شده باشد، به مرور نرم می‌شود. اما اگر والدین آرامش خاطر ندارند، می‌توانند با مراجعه به دندانپزشکی کودکان از دندانپزشک بخواهند دندان کودشان را پر کند، اما واقعیت این است که بسیاری از کودکان از اینکه زمانی نسبتا طولانی (برای کودکان) را روی تخت دندانپزشکی بنشینند خوشحال نیستند. بنابراین تا زمانی که شکستن دندان جلو در کودکان دردناک نباشد ، هیچ ضرری ندارد که آن را شکسته و ترمیم‌نشده باقی بگذارید.

شکستگی دردناک

اگر کودک هنگام غذا خوردن شکایت می‌کند یا دندانش نسبت به دما حساس است،  باید با مواد پر کننده ترمیم شود. اگر دندان کودک شما به اندازه‌ای شکسته است که از داخل دندان (نه لثه) خونریزی دارد دندان به درمان بیشتری نیاز دارد. اگر کودک شما ۵ ساله یا بزرگتر است تصمیم خوبی است که دندانپزشک دندان او را بکشد تا دندان جدید او جای آن را بگیرد.

کج شدن دندان

اگر دندان به لثه فشار می‌آورد یا جای آن کمی تغییر کرده باشد، درمان فوری لازم ندارد. بیشتر این دندان ها طی چند روز تا یک هفته ها به حالت معمول خود بر می‌گردند. اگر هم دندان کاملاً شکسته باشد و یا افتاده باشد، در حالت عادی (قطع شدن خونزیری و عدم وجود عفونت و آبسه در لثه) نیازی به درمان ندارد. در این مواقع به مادر یا پدر کودک می‌گوییم نکران نباشد صرفا دندان کودک شما زودتر از آنچه پدر و مادر انتظار داشتند افتاده است!

نتیجه

نکته اصلی این است که پس از هرگونه آسیب به دندان جلوی کودک یا شکستن دندان جلو کودکان والدین باید دندان را زیر نظر بگیرند. ممکن است به مرور زمان رنگ دندان تغییر کند (خاکستری ، قهوه ای یا سیاه شود). تغییر رنگ به این معنی است که عصب دندان از بین رفته است. در این مورد درمانی لازم نیست، مگر اینکه دندان کودک شروع به درد کند. همچنین والدین با کمک دندانپزشک باید به‌طور دوره‌ای آبسه یا آفت روی لثه پایین یا بالای دندان را چک کنند چراکه آبسه نشان‌دهنده عفونت است. در این صورت لازم است دندانپزشک دندان کودک را بکشد تا از رشد عفونت جلوگیری کند و دندان تازه و سالم جای دندان خراب را بگیرد.

نکته آخر اینکه اگر همراه شکستن دندان جلو کودک لب کودک هم زخم یا پاره شده باشد به درمانگاه یا اورژانس محل مراجعه کنید یا مستقیما به دندانپزشکی کودکان بروید. پس از درمان توسط پرستار یا دندانپزشک گذاشتن یخ روی لب کودک و استامینوفن کودکان برای تسکین درد مناسب خواهد بود.

منبع: drandreastevens

برای تماس با دندانپزشکی کودکان جهاد دانشگاهی و رزرو نوبت با شماره‌های زیر تماس بگیرید: