دندان درد

شما که در حال خواندن این مطلب هستید حتما دندان درد دارید یا یکی از نزدیکانتان از دندان درد رنج می‌برند و می‌خواهید آن را درمان کنید. همین اول به شما بگوییم که درمان کامل دندان درد کار شما نیست و شما فقط می‌توانید آن را کمی تسکین دهید.

اگر شرایطتان اورژانسی است، دندانپزشکی جهاد یک مرکز دندانپزشکی خوب در مرکز تهران است که به کیفیت و قیمت مناسبِ خدمات معروف است. در صفحه نوبت‌دهی با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و برای همین امروز و فردا وقت رزرو کنید!

تا زمانی هم که نوبتتان شود ادامه این مطلب را بخوانید و دستورالعمل‌هایی را که توضیح می‌دهیم انجام دهید.

علت دندان درد

شایع‌ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است. به احتمال زیاد دندان شما عفونت کرده است. در اینجا چند تا از علائم پوسیدگی دندان را ذکر می‌کنیم تا مطمئن شوید که آیا علت دندان درد شما پوسیدگی است که یا اینکه علت چیز دیگری است. اگر علت پوسیدگی بود درمان‌های خانگی را انجام دهید.

• دردی که بدون هیچ دلیلی شروع می‌شود
  • هنگامی که یک خوراکی داغ یا خیلی سرد می‌خورید درد دندان‌تان شدید می‌شود
  • یک حفره داخل یا روی دندان‌تان وجود دارد
  • رنگ روی سطح دندان سیاه یا قهوه‌ای شده است
  • وقتی چیزی می‌جوید درد بیشتری احساس می‌کنید

دیگر علل دندان‌درد ممکن است این موارد باشند: ریختن مواد دندان پرشده، آبسه دندان، دندان عقل نهفته، غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده یا بیماری‌های لثه.

علت پوسیدگی

وقتی مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند نان، برنج، شیر، میوه، کیک، نوشابه یا آب‌نبات روی دندان‌های شما باقی می‌ماند. باکتری‌های موجود در دهان شما آنها را به اسید تبدیل می‌کنند. باکتری‌ها، اسید و مواد غذایی باقی‌مانده به همراه بزاق روی دندان‌های شما پلاک تشکیل می‌دهند. این پلاک محکم به دندان‌های شما می‌چسبد و مینای دندان شما را حل می‌کند و سوراخ هایی مانند حفره روی دندان‌هایتان ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر متوجه بک پوسیدگی سطحی روی دندان‌هایتان شدید می‌بایست سریعا آن را توسط دندانپزشک درمان کنید تا پوسیدگی تبدیل به حفره نشود و حال و روزتان این چنین که الان هست نشود.

درمان خانگی دندان درد

ببینید اگر دندان درد دارید و علت آن پوسیدگی است چاره‌ای جز رفتن به دندانپزشکی ندارید. اگر نشانه‌های پوسیدگی ندارید یا اینکه می‌خواهید تا زمان رسیدن نوبت دندانپزشکی اندکی از دردتان کاسته شود یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

۱- ژل یا پمادهای مسکن

به داروخانه بروید از پزشک داروساز بخواهید تا به شما یک ژل یا کرم بی‌حسی دندان بدهد. این ژل‌ها معولا بی‌خطر هستند البته اگر بر اساس دستوالعمل نوشته شده روی جعبه‌شان مصرف شوند. اگر امکان مراجعه به داروخانه را ندارید یکی از درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید.

۲- کمپرس یخ

کمپرس سرد می‌تواند تا حدی به کاهش درد دندان کمک کند. یک مقدار یخ را داخل پاکت فریزر بریزید و سپس آن را لای حوله بگذارید. حوله را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت یا فکتان قرار دهید تا دندان‌تان آرام شود. سرما باعث می‌شود رگ‌های خونی دور دندان منقبض شوند و خون کمتری پمپاژ کنند. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا فعلا از شر دندان درد شدید خلاص شوید.

۳- سرتان را بالا نگه دارید

یکی از دلایلی که شب‌ها موقع خواب دندان‌دردتان بیشتر می‌شود به خاطر فشار خون داخل سرتان است. دراز کشیدن باعث درد بیشتر می‌شود. برخی اوقات گذاشتن بالش اضافی زیر سر می‌تواند تا حدی دندان درد را کاهش دهد. این کار را در کنار دیگر درمان‌های خانگی امتحان کنید.

۴- چای نعنا

دهان‌تان را با چای نعنا (یا دم‌کرده نعنا) بشویید. نعنا حاوی ترکیبات ضد‌باکتری و آنتی اکسیدانی است. از این رو به از بین رفتن عفونت دندان کمک می‌کند. نعنا تا حدی هم اثر بی‌حسی دارد و دردتان را کاهش می‌دهد. مراقب باشد محلول داغ نباشد.

۵- میخک

میخک را می‌توانید به چند طریق استفاده کنید. میخک در عطاری‌ها یا بعضی از داروخانه‌ها موجود است. یا می‌توانید برگ میخک را بجوید یا اینکه مقداری از عصاره یا روغن میخک را روی پنبه بگذارید و روی دندان و لثه‌تان بمالید. سه چهار دقیه بیشتر طول نکشد چراکه ممکن است پوست لثه را ببرد و به لثه‌هایتان آسیب بزند.

۶- سیر

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی است و می‌تواند باکتری‌های دهان و دندانتان را بکشد. سیر خام را بکوبید و آن را روی دندانتان بگذارید. می‌توانید سیر را با چند قطره عصاره میخک قاطی کنید و سپس آن را استفاده کنید. فقط نکته اینجاست که سیر خام به شدت بوی آزاردهنده‌ای دارد و ممکن است اطرافیانتان را آزار دهد.

چه موقع برویم پیش دندانپزشک؟

اگر دندان دردتان خیلی طول کشید یا شب‌ها هم دندان درد دارید باید در اولین فرصت به دندانپزشکی بروید. هرگونه درمان خانگی موقتی و کوتاه‌مدت است.

اگر دندان درد با علائم دیگر عفونت مانند سرماخوردگی، تب، قرمزی لثه همراه باشد نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک زیر نظر پزشک خواهد بود.

اگر دندانتان خرد شده باشد راه حل آن پر کردن است و گرنه باید آنقدر با درد بسازید تا دندانتان بیفتد، تازه اگر قسمتی از آن در لثه نماند و موجب عفونت خطرناکی نشود.

نادیده گرفتن علائم پوسیدگی دندان منجر به بروز مشکلات جدی‌تری از جمله آبسه و بیماری لثه می‌شود.

خلاصه

درد دندان یکی از بدترین دردهایی است که بشر تجربه می‌کند. درک می‌کنیم و تلاش ما این است که شما به عنوان یک انسانِ ارزشمند کمتر رنج بکشید. بنابراین تا آنجا که می‌توانید مراجعه به دندانپزشکی را عقب نیاندازید. دندانپزشکی جهاد دانشگاهی همه خدمات دندانپزشکی را با قیمت مناسب انجام می‌دهد. ما با همه بیمه‌های تکمیلی و بانک‌ها قرارداد داریم.

منابع: webmd, medicalnewstoday, mayoclinic