دندان درد در کودکان

علت دندان درد کودکان چیست؟

دندان درد زمانی رخ می‌دهد که پالپ داخل دندان ملتهب و عفونی شود. پالپ قسمت نرم داخل دندان است که رگ‌های خونی و عصب‌ها وجود دارد.

برای دندان درد در کودکان دلایل زیادی وجود دارد که پدر و مادرها می‌توانند آن را تشخیص دهند و در صورتی که امکان درمان خانگی وجود داشت خودشان به درمان دندان درد کودکان خود بپردازند و یا اگر مسئله حاد بود به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنند.

دلایل دندان درد

دندان درد در کودکان دندان یک درد مستمر است که کودک را بی‌قرار می‌کند. دندان درد کودکان زمانی رخ می‌دهد که پوسیدگی به عمق دندان کودک نفوذ کرده باشد؛ جایی که اعصاب و رگ‌های خونی کوچک وجود دارند و بسیار حساس هستند. یکی از مهمترین دلایل بروز دندان درد اطفال رژیم غذایی ناسالم است؛ خوردن زیاد نوشابه یا غذاها و خوراکی‌هایی که قند زیادی دارند مانند شکلات وآب‌نبات.

اگر فرزند شما از درد دندان رنج می‌برد، شستشوی دندان با آب نمک ولرم (نه داغ یا سرد، با یک قاشق چایخوری نمک خوراکی) می‌تواند به تسکین درد کمک کند. کمپرس یخ هم می‌تواند باعث کاهش درد شود. با این حال، اگر این کارها باعث کاهش درد نشد و درد طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت فروکش نکرد، کودک خود را به مطب مورد اعتماد دندانپزشکی کودکان ببرید.

توجه داشته باشید که درمان‌های اینچنینی فقط درد را کاهش می‌دهند اما علت درد را از بین نمی‌برند و رفتن پیش دندانپزشک ضروری خواهد بود. اگر دندان کودک شما دندان ترک‌خورده یا شکسته، ممکن است نیاز به پر کردن باشد، به خصوص اگر دندان دائمی باشد. اگر مشخص شود که دندان دیگری به دندان موجود فشار می‌آورد، ممکن نیاز به کشیدن باشد.

علائم دندان درد در کودک چیست؟

علائم هر کودک ممکن است متفاوت باشد، اما در زیر شایع‌ترین علائم دندان درد در کودکان وجود دارد:

• درد مداوم و همراه با نبض در دندان
  • بدتر شدن درد دندان با لمس دندان
  • بدتر شدن درد دندان با خوردن غذاها یا مایعات گرم یا سرد
  • زخم و آبسه کنار لثه
  • خستگی و احساس ضعف

نکته: علائم دندان درد ممکن است مانند سایر بیماری‌ها باشد. بنابراین همیشه یک پزشک یا دندانپزشک است که می‌تواند به صورت قطعی برای کودک شما نسخه بپیچد.

برای رزرو نوبت از دندانپزشکی جهاد دانشگاهی با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

چطور دندان درد در کودکان را تشخیص دهیم؟

پزشک اطفالی که معمولا کودکتان را برای چکاب پیش او می‌برید می‌تواند با بررسی کامل سلامتی و معاینه فرزند شما وضعیت دندان‌های کودک شما را تشخیص دهد. وی احتمالاً در صورت وجود مشکل فرزند شما را برای درمان به دندانپزشک ارجاع می‌دهد. دندانپزشک هم احتمالا از دندان‌های کودک شما عکس می‌گیرد تا از وضعیت خرابی آنها سر در بیاورد.

دندان درد کودکان

اگر فرزند شما از درد دندان رنج می‌برد، شستشوی دندان با آب ولرم (نه داغ یا سرد) با یک قاشق چایخوری نمک خوراکی می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

چگونه دندان درد کودکان درمان می‌شود؟

نوع درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین بستگی دارد که شرایط چقدر وخیم باشد. پس حتما در نظر داشته باشید که یک دندانپزشک است که می‌تواند نوع درمان را تشخیص دهد!

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای مسکّن
  • آب نمک گرم برای شستشوی دهان
  • کشیدن دندان
  • در صورت لزوم تخلیه عفونت پر از چرک (آبسه)
  • در صورت لزوم یک پر کردن ساده
  • جراحی

اگر عفونت شدید باشد، ممکن است فرزند شما در بیمارستان بستری شود و نیاز باشد که تحت نظارت بماند.

پیشگیری از بروز دندان درد در کودکان

پوسیدگی غالباً نتیجه بهداشت ضعیف دندان است. قند و نشاسته موجود در مواد غذایی باعث می‌شود باکتری‌های موجود در دهان به دندان آسیب برساند. باکتری‌های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه کنند و اسیدی را تشکیل دهند که به پوسیدگی دندان منجر می‌شود.

بنابراین تغذیه سالم در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند سلامت و زیبایی دندان‌های فرزند شما را تضمین کند. در ضمن یک سبک زندگی سالم همواره شامل مراجعه منظم به دندانپزشک است. اگر خودتان برای درمان یا چکاب به دندانپزشکی رفتید فرزند خود را هم با خود ببرید تا از سلامت دندان‌هایش مطمئن شوید.

منبع:

kidscaredental

rochester.edu

1. علی
    علی گفته:

باسلام و تشکر از سایت پربار شما.
    لطفا دلایل آبسه شدن دندان و نحوه ی درمان آن را نیز توضیح دهید…تشکر