دندان شکسته کودکان

دندان‌های کودک ممکن است بعد از ضریه‌ای در ورزش یا افتادن کودک ترک بخورد، بشکند،کج شود و یا به کلی بیفتد. در این صورت دندانپزشک ممکن است دندان شکسته کودک شما را موقتا ترمیم کند. همچنین ممکن است به فرزند شما داروی مسکن بدهد تا درد نکشد. اگر هم علائم عفونت وجود داشته باشد، به فرزند شما آنتی ‌یوتیک خواهد داد.

اگر دندان کودک شما خرد شده باشد یا شکسته باشد، تیزی آن می‌تواند باعث جراحت دهان و زبان کودک کند. در این صورت دندانپزشک بخش‌های تیز دندان شکسته کودک را صاف می‌کند و قسمتی را که خالی شده پر می‌کند. ممکن است دندانپزشک برای پوشاندن دندان و نگه داشتن آن (اگر دندان دائمی کودک باشد)، روی دندان شکسته کودکان تاج بگذارد و سپس آن را پر کند. درمان سریع و مراجعه به دندانپزشکی مانع از بروز عفونت در دهان و دندان کودکان می‌شود.

دندانهای خراب کودک

پوسیدگی دندان تجزیه یا تخریب مینای دندان است. مینا سطح سخت بیرونی دندان‌ها است. پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به ایجاد حفره در دندان‌ها شود. پوسیدگی طبیعتا منجر به دندان درد کودکان می‌شود.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان کودک می شود؟

پوسیدگی دندان در اغلب اوقات به خاطر باکتری‌ها است. اگر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) روی دندان‌ها باقی بمانند و کودک دندان‌هایش را مسواک نزند، باکتری‌ها جای رشد پیدا می‌کنند. مواد غذایی‌ای مانند شیر ، جوش‌شیرین، کشمش، آبنبات، کیک، آب‌میوه، غلات و نان دارای کربوهیدرات است. باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان زندگی می‌کنند با این غذاها ترکیب می‌شوند و اسید درست می‌کنند. ترکیب باکتری‌ها، مواد غذایی، اسید و بزاق دهان ماده‌ای به نام پلاک را تشکیل می‌دهد که به دندان می‌چسبد. با گذشت زمان، اسیدهای ساخته شده توسط باکتری‌ها مینای دندان را از بین می‌برند و باعث ایجاد حفره در دندان‌ها می‌شوند.

چه کودکانی در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند؟

همه کودکان در دهان خود باکتری دارند. بنابراین همه کودکان در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند. اما در موارد زیر ممکن است احتمال پوسیدگی دندان کودک بالا برود:

• مقادیر بالای باکتری هایی که باعث اسیدی شدن دهان کودک می‌شوند
  • رژیم غذایی پر قند و نشاسته
  • مصرف آب فاقد فلوراید (در بعضی از شهرها در آب شهری مقداری فلوراید وجود دارد)
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • داشتن بزاق کمتر از حالت عادی

چه موقع باید کودکتان را به دندانپزشکی ببرید؟

به طور کلی درمان دندان درد کودکان تنها از دست دندانپزشک بر می‌آید و درمان دندان درد کودک به روش خانگی فقط درمانی کوتاه‌مدت است و فقط باعث تسکین درد می‌شود نه درمان.

در صورتی که کودک شما یکی از علائم زیر را داشت باید فورا و بدون هیچ وقفه‌ای کودکتان را به دندانپزشکی ببرید تا اوضاع بیش از این بدتر نشود:

• فرزند شما علائم عفونت داشته باشد
  • افزایش درد، تورم، تب یا قرمزی پوست
  • قرمز شدن لثه‌ها و پوست ناحبه دندان‌درد
  • چرک و خونابه در ناحیه دندان

تلفن تماس با اورژانس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی:

برای سلامت فرزندتان اهمیت زیادی قائل باشید!

منابع:

rochester.edu